Banans ena station slutar i en vändskiva. Det är ett effektivt sätt att spara plats, då en station kan bli väldigt lång med växelgator i båda ändar. Den här första versionen av vändskivan består av en spånskiva med papp ovanpå.
Vändskivan sitter monterad på ett cykelnav. Detta ger låg friktion och hög precision. I bilden ser man också de "slädar" av ståltråd och plåt som matar vändskivespåret med ström. De glider mot en bana av ståltråd på skivans undersida.
Vändskivans drivning består här av lite Meccano-delar. En liten elmotor inhandlad på Tradera är kopplad till en lokdekoder. På så sätt kan vändskivan köras med körkontrollen på en egen adress, precis som ett lok. Dock saknar den förtås all form av automatik. Man får själv se till att skivan stannar på rätt ställe.
Version 2
Den vändskivan som byggdes i början av bygget (2005, se bilderna ovan), och som hittils har funnits på banan fungerar inte särskilt bra. Dess montering direkt i ramverket gör att precisionen blir dålig. Därför ska jag bygga en bättre och snyggare vändskiva. Till vänster limmas de skenor fast som vändskivan ska vila på.
Sidorna på själva bryggan monterade. Dessa ska förses med vertikala tunna lister av styrenplast, för att imitera en stålkonstruktion.
Fästet för centrumaxeln byggs om. (Jämför med ovanstående bild). Det förra fästet började glappa eftersom trä är ett relativt mjukt material. Därför använder jag här istället kretskortmaterial.
Själva bryggan byggs av trälister. Ett kullager i varje hörn ser till att vändskivan roterar med minsta möjliga motstånd.
Centrumaxeln förses med en stålaxel som ska dra vändskivan runt. Själva axeln sitter monterad i ett kullager som är direkt fastlimmat på bottenplattan.
På undersidan av vändskivan sitter en drejskiva. Runt denna ska ett band gå från en motor som driver vändningen. Drejskivan vilar på tre kullager för minsta friktion.
Version 3
Jag var inte riktigt nöjd med utseendet på vändskiva nr 2. Tredje gången gillt som man brukar säga. För det första ville jag ha ett snyggare spår som skivan vilar på. Hår sågas syllar till i rätt längd.
Syllarna träs på en skena som sedan ska utgöra spåret i vändskivegropen.
Med hjälp av gradskiva har markeringar för syllarnas placering ritats ut. Några har redan limmats fast i bottenplattan.
Då var det nästan klart. Skenan har kapats till rätt längd.
Dags att tillverka själva bryggan. Jag har ritat ut bryggan på bottenplattan för att använda som mall.
Dags för vändskivegropens kant att monteras. För att få rätt höjd på kanten fick jag placera små distansbitar i botten, som synes på den här bilden.
Vad kan detta vara? Jo, den här ska sitta på vändskivans undersidan, under anläggningen. Det är en cirkelformad skena som används för att känna av i vilket läge vändsivan står.
Här är det elektriska till vändskivan monterat på undersidan. Till höger i bild syns drivmotorn som driver vändskivan, genom ett hjul som ligger an mot skivans ytterkant, vilket dock inte syns på bilden.
Kablar är dragna till de olika sektionerna på strömskenan under vändskivan. Dessa ska kopplas till någon typ av styrkrets. Antingen konstruerad på analogt vis, med reläer, eller på modernare vis med en microprocessor som styr.
Många blir det. För att spara tid gjorde jag en mall som syns på föregående bild.
Bottenplattan är som synes den jag tillverkade till vändskiva nr 2. Plastspåret som då löpte runt är borttaget.
Skenan träs i de fastsatta syllarna, med rätt antal lösa syllar emellan.
Då var ett helt varv enskensspår fullbordat.
Bryggan vilar även denna gång på fyra kullager. Centrumaxeln har ingen bärande funktion.
Här är kanten till gropen färdig. Den består av en tunn trälist som legat i blöt någon timma och sedan böjts till en cirkel. Listen får sedan torka i böjt läge, innan den kan användas. Anslutande spår till vändskivan är även de monterade på bilden.
Strömförsörjningen till vändskivespåret sker genom en mittplacerad axel varpå kontaktbläck ska löpa och förse spåret med ström.
På undersidan av skivan syns de kontaktpunkter som ska se till att skivan stannar i exakt rätt läge vid rätt spår. Man ser också "strömavtagaren" som löper runt den elektriska skenan, och som talar om vilket spår skivan står vid.
Då var skivan monterad på anläggningen. Växeln längst till höger fick jag flytta på för att det skulle matcha de lite ändrade spårlägena på den nya vändskivan, jämfört med hur de var placerade på den gamla. Vändskivan ska förstås förses med detaljer, som gångbord, räcke, grus i gropen, mm, innan den är helt klar