Om banan
Islandabanan är en modelljärnväg i H0-skalan. Den är av svensk nutida förebild och inryms i mitt eget sovrum på 3,1x3,6 meter. Nollplan är på 1,5 meters höjd över golvet. Under finns tillräckligt med plats för säng, skrivbord mm. Jag kör 2-räls DCC och Roco dominerar bland lok och vagnar. Även andra fabrikat finns i trafik på banan: Märklin Electrotren JECO Heljan Se mera detaljer under "lok och vagnar". Styrning Elektroniken till järnvägen bygger jag i huvudsak själv. Jag har konstruerat egna kretsar för att styra signaler efter svensk förebild. Signalerna ska påverkas av tåg och växellägen, och dirigera trafiken. Växelmotorerna och avkopplingsskenorna är hemmabyggen efter egen konstruktion. Läs mer detaljerat om allt detta under "elektronik" Banan styrs med Rocos digitalsystem med två körkontroller (så kallade "lokmöss"). När jag planerade banan tänkte jag att det kunde vara kul att bygga banans stationshus efter förebilder i Sverige. Det fick bli Alingsås och Ulricehamns stationshus eftersom jag ser dessa rätt ofta. Mer om detta finns att läsa under "historik". |
|
Spår Det finns lite olika spårtyper på banan: Roco c83 Roco c83 betongslipers Roco c100 (Några kurvväxlar) Peco c75 (En korsning) Peco c100 (Flera växlar) Fleishmann modellräls (En korsningsväxel) Roco code 83 är det som dominerar. |
|
Spåren är fastlimmade på filttyg, som i sin tur är fastlimmat på 12mm asfaboard. Detta för att ge tågen tystare gång. Asfaboarden ligger på masonitskiva, som sitter fast i regelverket av trä. Som lim används latexfogmassa. Detta blir inte stenhårt som vanligt trälim, och används för att hålla nere ljudnivån i från banan. | |
Spårplan Spårplanen består av en dubbespårig elektrifierad linje som utgår från en station i nollplan, för att i sedan färdas uppåt två varv runt rummet och anlända till en station ca 50 cm över nollplan. I första byggetappen ingår dock inte den övre stationen, som kommer att ligga på en hylla över själva anläggningen. På spårplanen nedan är denna kommande station utmärkt med "framtida utbyggnad: Bogesund C". Den slutliga körsträckan blir drygt 25 meter. Mellan de två stationerna finns en mötesstation, och tanken är att två personer ska sitta vid varsin ändstation och skicka tåg mellan varandra. En nästan äkta punkt-till-punkt bana alltså. Det som gör banan till bara en "nästan" äkta punkt-till-punkt bana är den dolda slinga som ansluter innan de båda ändstationerna. Genom denna slinga, får man en 30 meter lång dubbelspårig rundbana att köra långa tåg på. Slingan går bara i tunnel, och är utmärkt som B på spårplanen. I tunneln A finns tre dolda uppställninsspår och en vändslinga, som inte är med på spårplanen. Spårplanen ritades helt färdig innan bygget började, och den följer jag så mycket det går. Under "Historik" finns tidigare spårplaner från planeringsstadiet. |