|
Här är banans första, provisoriska ställverk. Några växlande vippströmbrytare är monterade på en plexiglasskiva. En enkel schematisk spårplan är också utritad. |
|
En mer användarvänlig variant av den förra kontrollpanelen. Varje brytare är placerad vid den växel som läggs om av brytaren. |
|
När man inte kör med banan vill jag kunna fälla in ställverket under anläggningen. Här är en skiss på hur konstruktionen för det ser ut. |
|
Plexiglasskiva till ställverket införskaffad. Tjocklek 5mm. |
|
Så här är ramen ihopsatt i hörnen. Plexiglasskivan sitter också fast med hjälp av dessa vinkeljärn, som håller skivan på plats. |
|
Det börjar likna något. |
|
Då var hela spårplanen färdig. Trälister i kanterna på undersidan hjälper till att styva upp det hela. |
|
Resultatet. Ännu är ingen elektronik inkopplad. Här ser man skenorna som ställverket löper på när man vill fälla in det uner anläggningen. Kullager gör att det rullar lätt. De tomma utrymmena på panelen, över och under spårplanen, ska ge plats åt fler knappar och lampor, för att styra andra saker än växlar. |
|
Lysdioderna limmas fast på baksidan av spårplanen. Några små bitar styrenplast håller lysdioderna på plats. |
|
64-polig kontakt. |
|
Elektroniken i panelen skyddas av ett lock i papp. Insidan av locket är klätt i aluminiumfolie, som reflekterar ljuset från bakgrundsbelysningen. Folien är täckt av ett lager genomskinlig plast, för att inte riskera att kortsluta något i ställverket. |
|
|
Dags för det slutgiltiga ställverket. Här är kontrollpanelen uppritad i CAD. Växlar och tillhörande strömbrytare är numrerade för att visa vilken brytare som styr vilken växel. Logiskt, men hur användarvänligt är det? |
|
För att få en känsla för ställverkets storlek och vinkling tillverkades en enkel prototyp - Kontrollpanelen utskriven och uppklistrad på en kartongskiva. |
|
Innan det slutliga ställverket byggdes ritades en helt ny kontrollpanel. Här uppritad i CAD. Tillskillnad från den förra så kommer den nya kunna lysa, så att man även ser den i mörker. |
|
Lite aluminiumlister inhandlades i närmsta byggvaruaffär. Av dessa tillverkades en ram till kontrollpanelen. |
|
Själva spårplanen skärs ut i svart papp. Här har jag skrivit ut mallar, från CAD-modellen, att skära efter, direkt på pappen. Linjerna syns som tur är, trots att pappen är svart. |
|
Diffust genomskinlig plast fästes på baksidan av spårplanen. Denna ska släppa genom ljus, och på så sätt lysa upp spårplanen om man kör i mörker. |
|
Hål har borrats i plexglasskivan, och vippströmbrytare har monterats. Dessa har också funktionen att hålla spårplanen på plats bakom plexiglasskivan. |
|
Små ytmonterade lysdioder ska indikera växlarnas lägen. |
|
Mellan ställverket och själva anläggninen går en 64-polig flatkabel. Det kommer behövas flera sådana här kablar, kanske fyra stycken, parallellt när allt är inkopplat. |
|
Baksidan av spårplanen. De stora genomskinliga lysdioderna är de som lyser upp spårplanen bakifrån. |
|
Här är halva ställverkets bakgrundbelysning inkopplad. Ljuset ser jämnare ut i verkligheten än på bilden. |
|