|
För att slutligen binda samman rundbanan på anläggningen så ska dubbelspåret gå över en lyftbro. Bron kommer placeras parallellt med klaffbron. |
|
Lyftsektionen i närbild. Bron kommer göras öppningsbar med hjälp av motorer. |
|
Brofundamentet av trä sitter ungefär på mitten av den liggande pelaren eftersom halva delen ska döljas under landskapets marknivå. |
|
Alla pelarna är klara. De triangelformade vita kartongbitarna är bara till för att få räta vinklar vid bygget. |
|
Lackering av pelarna med airbrush. |
|
Ett första färgprov. |
|
Fyra pelare med fyra sidor vardera blir 16 sidor sammanlagt. |
|
Gapet som blir i hörnen fylls ut med 1mm styrenlister. |
|
Det är viktigt att alla pelare står parallellt med varandra när bron ska lyftas. Därför monteras de samman redan här, innan de placeras på anläggningen. |
|
Sedan monteras pelarparen ihop, också med plywood. |
|
Själva brobanorna ska byggas i trä och plast. Här limmas 0,5mm styrenlister på en trälist för att efterlikna en typisk stålkonstruktion. |
|
Balkarna ska sättas ihop två och två. Plastremsan som sågas ut här ska delas i många små bitar. Dessa ska sitta som distansbitar mellan balkarna. |
|
Distansbitarna limmas fast på ena balken. Här duger ett rutat papper bra som mall igen för att få räta vinklar. |
|
Två sektioner av brobanan läggs på prov ut på pelarna. |
|
Och här den andra balken. |
|
Insidan målas brun eftersom mycket järndamm från järnvägsskenorna hamnar här. |
|
De färdigmålade brodelarna limmas fast mot pelarna. Jag funderade lite på att ha ett ljuddämpande material mellan, men sådana är ofta lite mjuka, och här är det viktigare med precision. |
|
Just den här delen kommer man att kunna studera ganska väl underifrån när den är upphissad, så här är detaljer lite extra viktigt. De diagonala ribborna är styrenplast. |
|
Här är brodelen inpassad mellan de fyra pelarna. |