Bygget av lyftbron

Tillbaka

För att slutligen binda samman rundbanan på anläggningen så ska dubbelspåret gå över en lyftbro. Bron kommer placeras parallellt med klaffbron.
Lyftsektionen i närbild. Bron kommer göras öppningsbar med hjälp av motorer.
Brofundamentet av trä sitter ungefär på mitten av den liggande pelaren eftersom halva delen ska döljas under landskapets marknivå.
Alla pelarna är klara. De triangelformade vita kartongbitarna är bara till för att få räta vinklar vid bygget.
Lackering av pelarna med airbrush.
Ett första färgprov.
Fyra pelare med fyra sidor vardera blir 16 sidor sammanlagt.
Gapet som blir i hörnen fylls ut med 1mm styrenlister.
Det är viktigt att alla pelare står parallellt med varandra när bron ska lyftas. Därför monteras de samman redan här, innan de placeras på anläggningen.
Sedan monteras pelarparen ihop, också med plywood.
Själva brobanorna ska byggas i trä och plast. Här limmas 0,5mm styrenlister på en trälist för att efterlikna en typisk stålkonstruktion.
Balkarna ska sättas ihop två och två. Plastremsan som sågas ut här ska delas i många små bitar. Dessa ska sitta som distansbitar mellan balkarna.
Distansbitarna limmas fast på ena balken. Här duger ett rutat papper bra som mall igen för att få räta vinklar.
Två sektioner av brobanan läggs på prov ut på pelarna.
Och här den andra balken.
Insidan målas brun eftersom mycket järndamm från järnvägsskenorna hamnar här.
De färdigmålade brodelarna limmas fast mot pelarna. Jag funderade lite på att ha ett ljuddämpande material mellan, men sådana är ofta lite mjuka, och här är det viktigare med precision.
Just den här delen kommer man att kunna studera ganska väl underifrån när den är upphissad, så här är detaljer lite extra viktigt. De diagonala ribborna är styrenplast.
Här är brodelen inpassad mellan de fyra pelarna.
Bron ur lokförarperspektiv.
Bropelarna består av träramar som täcks med flak av styrenplast.
För att få lite mer trovärdiga detaljer så limmas en list runt pelaren vid fundamentet.
Pelarnas höjd justeras till rätt höjd med en trälist.
Efter lite experimentering kom jag fram till att med en blandning av Humbrol nr. 63 och nr. 64 så får man en ganska bra betongfärg.
De fyra höga bropelarna, som den lyftbara delen hissas upp i vid broöppning, ska få sidor av räfflad styrenplast. Tanken är att det ska se ut som räfflad plåt.
För att få hörnen vinkelräta så limmas sidorna mot fyrkantslister.
Några pelare klara.
Ett rutat papper duger bra som vinkelhake. Pelarna sätts ihop parvis med tunn plywood.
Pelarna limmas på plats på anläggningen. Här är första smakprovet på hur det kommer att se ut.
Fyra stycken "balkar" är klara. Sammanlagt ska det vara åtta stycken.
Här är alla distansbitar utsågade.
När alla distansbitar är fastlimmade limmas den andra balken fast. Det är viktigt att alla distansbitarna är exakt lika breda.
Sektionerna på andra sidan lyftdelen är lite längre. Här är alla distansbitar fastsatta.
De fyra brosektionerna är färdiga. Två korta och två långa.
Utsidan målas grå.
Den lyftbara delen av bron byggs också i trä. Här är själva ramen.
Målning i samma gråa färg som övriga bron.
Äntligen är det dags att lägga spår på bron! Den är visserligen inte riktigt klar. Mer detaljer ska till, och tornen ska målas. Kontrollhytter ska byggas och lyftanordningen, men det får vänta. Nu prioriteras spårläggning så att tåg kan rulla över bron så snart som möjligt.

Tillbaka

Free counter and web stats Totalt antal unika besökare sedan 28 jan 2007: