Bygget av landskapsmodulen

Tillbaka

Spåren höjs upp från resten av marken med en bit spånskiva.
Spårunderlaget som består av 12mm asfaboard.
Ljuddämpande tyg limmas fast med akrylfogmassa. Vanligt trälim blir för hårt när det har stelnat, om man vill ta till
vara på tygets och asfaboardens ljuddämpande egenskaper.
Spårets placering mäts ut och ritas upp med tuschpenna.
Spåren limmas på plats med akrylfogmassa, återigen för ljuddämpningens skull.
Tyngder läggs på spåren för att de ska ligga stilla under limningen. Jag använder tunga reläer.
Spårändarna sågas av med rälssåg längs med modulsidorna.
En mall klipps ut för bergssidan som ska finnas på modulen.
Mallen läggs mot spånskivan och ritas av.
En gjutform tillverkas genom att fästa kanter av papp på underlaget.
För att få en verklighetstrogen bergsformation läggs aluminiumfolie i formens botten.
Gips hälls i gjutformen.
De färdiga bergssidorna urtagna ur gjutformen.
Bergssidorna på plats på modulen
Kanter i kartong fästes med smältlim i kanterna på modulen, där marknivån blir högre än nollplan.
Vanligt hönsnät böjs till och fästes med smältlim mellan bergssidorna och kartongen.
Nåra lager med gipsbindor läggs på hönsnätet och bildar markytan uppe på berget.
Första typen av ballast fastlimmad. För att betämma mig för vilken ballasttyp jag ska använda på anläggningen så provar jag fyra olika ballasttyper på testmodulen.
Övergången melllan ljusbrun och mörkbrun ballast.
Här syns de fyra olika ballasttyperna. Själv tycker jag att den mörkbruna till höger ser mest realistisk ut.

Tillbaka

Free counter and web stats Totalt antal unika besökare sedan 28 jan 2007: